MEMBANGUN DIRI, MEMBANTU INSANmemberi makna pada kehidupan

27 July 2008

Fatihah..

makna bacaan surah Al-Fatihah..
(serta takrif ayat yang saya fahami)

Dengan nama Allah yang maha Pemurah lagi maha Mengasihani.
sesungguhnya, Allah itu sifat pemurah dan penyayang-Nya melangkaui batas agama, kaum, negara, tahap dan seumpamanya. Pemurahnya Allah, tidak kira orang yang beriman atau tidak beriman, selalu solat atau selalu tinggal solat, selalu bercakap kebajikan atau selalu berbohong, semua dapat menerima sifat ini..bagi sifat penyayang pula, hanya orang-orang beriman sahaja dapat merasai kehadiran sifat ini dalam jiwanya.

Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam.
Selayaknya Allah yang dipuji..Bos hebat, PM hebat, menteri2 hebat, tetapi, marilah kita bertanya siapakah mencipta mereka? Tentunya pencipta lebih hebat..

Yang maha pemurah lagi maha mengasihani.
Pemurah (bagi semua makhluk) dan penyayang (hanya orang-orang beriman sahaja)..

Yang menguasai hari pembalasan.
Pengarah pada hari kiamat nanti, hakim teragung nanti..penguasa mutlak..sekarang, ada penguasa, yang berkuasa mengikut budi bicara dan kitab perlembagaan, akhirat nanti hanya Allah yang berkuasa..

Hanya Engkaulah yang kami sembah dan hanya kepada Engkau kami mohon pertolongan.
Doa kita memohon kepada Allah bahawa hanya Allah yang kita sembah dan kita mohon bantuan-bantuan..

Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang Engkau kurniakan nikmat kepada mereka, bukan jalan mereka yang Engkau murkai dan bukan jalan mereka yang sesat.
Luruskanlah, benarkanlah, redhailah jalan mendatang kami agar kami tidak sesat di dunia, agar hati kami tidak berbolak balik, agar kami tidak terpengaruh dengan nikmat dunia..Redhailah kami..
Amin...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...