MEMBANGUN DIRI, MEMBANTU INSANmemberi makna pada kehidupan

04 August 2008

Hari ini...

Tensionnya aku hari ini...

Sewaktu tiba di sekolah..
loceng sudah berbunyi,
murid sedang beratur,
menyanyikan lagu Kebangsaan,

sambil melihat aku ... yang kelewatan,
ahh, apa nak dimalukan..
biasalah, lewat!!
(tengoklah korang)

Guru-guru..
senyum sepi,
aku fahami bahasa senyuman itu..

Waktu dalam kelas..
Tuan Guru Besarku hampiri,
lalu katanya, "sekejap kau Man.."
"Ya, saya cikgu.."
"Jawab surat ni.."
...surat tunjuk sebab dari PPD...-tak hadir bengkel minggu sudah

AAHHHHH!!!!
AAhhhhh!!!!


7 Alasan Mencela Diri - Khalil Gibran

Tujuh kali aku pernah mencela jiwaku,pertama kali ketika aku melihatnya lemah,padahal seharusnya ia bisa kuat.

Kedua kali ketika melihatnya berjalan terjongket-jongketdihadapan orang yang lumpuh

Ketiga kali ketika berhadapan dengan pilihan yang sulit dan mudahia memilih yang mudah

Keempat kalinya, ketika ia melakukan kesalahan dan cuba menghibur diridengan mengatakan bahawa semua orang juga melakukan kesalahan

Kelima kali, ia menghindar kerana takut, lalu mengatakannya sebagai sabar

Keenam kali, ketika ia mengejek kepada seraut wajah burukpadahal ia tahu, bahawa wajah itu adalah salah satu topeng yang sering ia pakai

Dan ketujuh, ketika ia menyanyikan lagu pujian dan menganggap itu sebagai suatu yang bermanfaat

~ Khalil Gibran

Epilog Perjuangan - S Othman

Perjuangan ini tak bertepi
meruntun belas
kasih terpateri takkan mati.

Menyusuri lereng derita ini
meniti onak duri bersatu hati
memperjuangkan bahtera tradisi
dari acuan Rabbani
acuan Rabbul Izzati.

Tersedarkah watan?
Mengharung gelombang bergulung
dihempas samudera fikir?

Terlewatkah?
Menerka bahaya
yang datang menggila
menyepikan episod duka

epilog perjuangan
prolognya perpaduan
serumpun manusia yang aman.

S.OTHMAN KELANTAN
UPM, Serdang

Tulisan Pertama ASN Ke-9 dalam Utusan Malaysia

PERTUMBUHAN novel Melayu moden yang bermula dengan Hikayat Panglima Nikosa oleh Ahmad Syawal Abdul Hamid tahun 1876 di Kuching, Sarawak memperlihatkan rakaman aspirasi bangsa Melayu terhadap perjuangan untuk kemerdekaan, untuk keamanan, untuk kemakmuran, kejujuran dan taat setia kepada negara yang baru dibina, bangsa yang beradab dan agama sebagai pegangan hidup murni.

Inilah maksud pencarian makna yang hakiki dengan apa yang disebutkan sebagai peradaban dan tamadun sesuatu bangsa.

Dengan yang demikian, apa yang dimaksudkan dengan peradaban secara harafiah, ialah cita rasa kesusasteraan dalam bentuk karya, dalam perbincangan ini dikhususkan kepada novel yang memperlihatkan nilai estetika yang tinggi.

Yakni karya yang membawa pemikiran yang tinggi dan pelbagai, yang memperlihatkan keupayaan ke arah penjanaan akal fikiran pembacanya.

Penjanaan kepada pertumbuhan akal fikiran dalam pelbagai aspek luaran dan dalaman manusia itu pula memperlihatkan pula betapa tinggi tamadun sesuatu bangsa.

Maksud tamadun secara mudah adalah kewujudan sesuatu bangsa yang berakhlak mulia yang membina sahsiah diri dan masyarakat dalam nilai akhlak dan ilmu yang murni, untuk menjadi contoh teladan kepada semua bangsa di dunia.

Madinatul Munawwarah merupakan negara kota dan asal kata tamadun yang membawa makna tamadun seperti yang kita fahami di atas.

Tamadun inilah yang mewujudkan peradaban, yakni kesusasteraan yang tinggi dan bermutu. Kata peradaban dan tamadun saling kait-mengait dalam makna dan praktikalnya.
Sebab itu, akan dijelaskan bagaimana pemikiran dan cita-cita perjuangan bangsa, sindiran, tempelak secara tersurat dan tersirat, yang akan kita temui dalam karya kesusasteraan moden, terutama novel Melayu.

Dalam analisis ringkas ini saya hanya memilih tiga buah novel sebelum Perang Dunia Kedua, iaitu Putera Gunung Tahan (1937) dan Anak Mat Lela Gila (1941) oleh Ishak Haji Muhammad (Pak Sako) dan novel Sebelas Rajab (1940) oleh Abdul Kadir Adabi Ahmad.

Pengganas Kristian Inggeris telah menjajah Malaysia (dulu Tanah Melayu) bergilir-gilir dengan pengganas Kristian Portugis dan Belanda. Ketiga-tiga pengganas Kristian ini menjadi paksi kejahatan (ecitence of evil) yang mutlak sejak hampir 500 tahun di Tanah Melayu.
Malah pengganas Kristian British masih berterusan sampai kini menjadi paksi kejahatan dunia, bersama-sama pengganas Kristian Amerika.

Hanya dari tahun 1941 hingga tahun 1945 pengganas Jepun menduduki Tanah Melayu. Kejahatan dan kepalsuan kebaikan tidak terperi ditanggung oleh rakyat Malaysia selama pengganas ini menjajah negeri ini, sehingga Malaysia mencapai kemerdekaan dalam tahun 1957.
Sebab itu pengarang Malaysia yang berkesedaran tinggi, selain berjuang atas nama kebangkitan nasionalisme Melayu seperti Dr. Burhanuddin Hilmi, Ibrahim Yaakub, Abdul Kadir Adabi, Ishak Haji Muhammad, Abdul Rahim Kajai, Abdul Samad Ismail, Ahmad Boestamam, Onn Haji Sirat dan lain-lain, mereka juga menulis buku dan karya kreatif seperti cerpen, novel dan sajak.

Mereka ditekan dalam perjuangan untuk kemerdekaan, terpaksa masuk penjara, seperti yang berlaku kepada Dr. Burhanuddin, Ishak Haji Muhammad dan Ahmad Boestamam.

Tetapi mereka tidak berdiam diri. Mereka terus berjuang melalui pena dalam bentuk novel, cerpen dan sajak, yakni sejenis puisi moden yang tidak terikat kepada rima dan baris seperti dalam puisi lama pantun dan syair. Ini berterusan sampai kini, walaupun selepas kemerdekaan.
Novel Putera Gunung Tahan misalnya, memilih watak Melayu sebagai lambang kedaulatan, iaitu Ratu Bongsu, wanita tua yang berakal sebagai lambang ibu pertiwi atau tanah air yang dicintai, `kulit harimau putih' sebagai lambang tanah air yang sangat disayangi dan dikasihi.

Kusina pula sebagai lambang taat setia, istana sebagai lambang kedaulatan raja-raja Melayu, orang bunian sebagai lambang perjuangan menentang dari dalam batin atau hati secara tersembunyi.

Orang Asli dan gadis Orang Asli pula sebagai lambang ketulenan adat atau kebudayaan Melayu; `teropong terus' dan `burung pesuruhjaya' sebagai lambang komunikasi atau pengetahuan dan maklumat, hujan dan banjir sebagai lambang perlawanan yang bertahap.

Dan yang terpenting sekali ialah Gunung Tahan sebagai lambang ketahanan dan kesabaran yang luar biasa yang ada kepada diri peribadi bangsa Melayu dalam menentang penjajahan pengganas Kristian British sebagai paksi kejahatan di Tenggara Asia.

Gunung Tahan juga sebagai lambang khazanah kekayaan Malaysia yang menyebabkan menjadi rebutan pengganas Kristian British.

Ini boleh dilihat kepada wujudnya watak jahat dalam diri William, Robert dan beberapa orang suruhanjaya dalam novel Putera Gunung Tahan ini.

Watak William dan Robert menggambarkan cita-cita kejahatan, penipuan, perompak, pemusnah dan pembunuh bangsa Melayu. Kapal terbang dan bom sebagai lambang pemodenan yang menjadi pemusnah dan pembunuh kedaulatan dan pejuang Melayu. Bagaimanapun, novel Putera Gunung Tahan melukiskan dengan indah dua orang watak jahat Kristian Inggeris ini sebagai penjahat yang bebal.

Merampas

Mula-mula dilukiskan dua pengganas Kristian Inggeris masuk hutan belantara kerana ingin mendaki dan menguasai Gunung Tahan untuk mengambil dan merampas khazanah kekayaannya, tapi tidak kena masanya.

Mereka masuk hutan ketika musim hujan. Sebab itulah kedua-dua pengganas Kristian Inggeris ini terpaksa menyelamatkan dirinya di sebuah gua di atas sebuah bukit selama tujuh hari, tujuh malam kerana banjir besar yang melanda kawasan itu. Dan ini menyebabkan orang suruhannya mati dipagut ular.

Kedua-dua watak Robert dan William `penjahat' Inggeris ini kemudian ditemukan dengan Kusina, ditemukan dengan `perempuan tua' yang bijaksana ditemukan dengan Orang Asli dan sering pula mendengar `bunyi' seperti orang berbisik di celah-celah hutan tetapi tidak kelihatan.
Kedua-duanya ketakutan. Kerana Robert selalu menghina Orang Asli, dia dikenakan cenuai, sejenis ubat guna-guna. Robert tergila-gilakan seorang gadis Orang Asli.

Robert dibenarkan kahwin dengan gadis Orang Asli itu dengan syarat mengejar dan menangkap gadis itu.

Ketika mengejar gadis Orang Asli, gadis itu memanjat pokok. Robert terpaksa memanjat pokok untuk menangkap gadis Orang Asli yang dicintainya. Dan wajah kebodohan yang dilukiskan oleh Pak Sako terhadap penjahat Inggeris ini sangat menarik.

Robert yang tidak pandai memanjat pokok, tapi cuba memanjatnya juga dengan terkial-kial dan tidak tentu hala, lalu akhirnya jatuh ke tanah dan mati. Orang Asli bersorak-sorak melihat kematian orang putih yang bodoh itu.

Pak Sako melukiskan William pula sebagai penjahat Inggeris yang tamak. William cuba menipu `perempuan tua' yang mempunyai sekeping belulang kulit harimau putih, yang diketahuinya kalau dijual di London terlalu mahal harganya.

Perempuan tua itu sangat berakal dan pintar. `Perempuan tua' itu wujud sebagai watak tipu induk atau archetypal image. Ketika berhujah dengan `perempuan tua' itu nampak benar sifat jahat dan gelojoh William.

William kecewa dan mencela `perempuan tua' itu. Melalui `burung pesuruhjaya' Robert mengirimkan surat kepada Raja England.

Isi suratnya supaya didatangkan sebuah kapal terbang ke Gunung Tahan dan minta dibomkan Istana Ratu Bongsu. ``Banyak khazanah kekayaan di dalamnya,'' kata surat William.
Waktu kapal terbang datang dan ada bersama di dalamnya ialah mem William sendiri, William berada dalam istana. William tidak dapat keluar kerana semua pintu dikunci oleh Ratu Bongsu dan Kusina dari luar, yang sudah tahu muslihat William yang jahat itu.

Bila istana musnah kerana dibom, William ikut mati bersama-sama dalam istana itu. Secara kebetulan kapal terbang itu jatuh dan terbakar, tetapi mem William terselamat.
Ratu Bongsu bersetuju kahwin dengan mem William, iaitu sebagai simbol dan makna hakiki bahawa raja-raja Melayu di Tanah Melayu.

Kemusnahan istana itu juga menjadi isyarat bahawa raja-raja Melayu hilang kedaulatannya bila menerima pengganas Kristian British sebagai penasihat atau pemerintah Tanah Melayu.
Yang jelas bahawa Putera Gunung Tahan telah menggambarkan betapa jahat dan tamaknya pengganas Kristian British untuk menguasai Tanah Melayu, dalam lambang Gunung Tahan yang kaya dengan khazanah hutan belantara dan bijih.

Mereka sebagai paksi kejahatan di Tenggara Asia memperdaya, menipu, melakukan pelbagai helah, mengganas, membunuh, menghina dan mengaut segala kekayaan negara yang dijajahnya.
Gambaran inilah yang dilukiskan dengan halus dalam nilai estetika yang tinggi sebagai sebuah karya kesusasteraan yang memperlihatkan betapa tingginya peradaban Melayu dilihat dalam novel Melayu moden.

Novel Putera Gunung Tahan mengadunkan cerita rakyat, cerita lipur lara dan dongeng lainnya bersama realiti atau kenyataan. Cerita rakyat atau lipur lara seperti kewujudan Kusina, orang bunian, suara yang berbisik-bisik tapi tidak kelihatan, kulit harimau putih yang agak ganjil dan aneh, istana di atas gunung dan kemudian berbaur dengan realiti seperti hujan dan banjir, kapal terbang dan bom, merupakan ciptaan novel yang aneh.

Apalagi `burung pesuruhjaya' yang boleh membawa surat kepada raja England dan `teropong terus' yang membolehkan William melihat isterinya berjahat dengan lelaki lain, juga melalui akar kayu yang berselirat menyebabkan William atau Robert boleh mendengar isteri di London sedang bersenda gurauan dengan lelaki lain.

Ini merupakan suatu kenyataan magik yang dihadirkan dalam realiti novel Putera Gunung Tahan. Maka jelaslah novel ini, Putera Gunung Tahan, adalah novel yang pertama membawa aliran realisme magis dalam novel Melayu moden, sejak tahun 1937.

DALAM novel Anak Mat Lela Gila, Pak Sako melukiskan mesejnya bahawa setiap individu yang bersemangat kebangsaan atau berjuang untuk mendapat kemerdekaan itu dianggap orang gila. Mat Lela dianggap gila kerana tinggal dalam sebuah hutan yang dianggapnya taman.

Dalam taman itu didirikan sebuah rumah yang aneh, tidak berpintu tapi mempunyai banyak tingkap. Mat Lela membina tembok dengan batu-bata yang dibuatnya sendiri. Mat Lela mencipta pelbagai perhiasan dalam tamannya. Pokok-pokok dijaga dengan rapi dan kawasannya bersih. Tapi ada satu keganjilan Mat Lela, iaitu menyimpan rambutnya panjang dan tidak pernah dicukur atau diandam.

Yang aneh lagi dia mengukir kebanyakan kayu sebesar lengan dalam rupa kemaluan lelaki. Dan ini diberikan kepada kanak-kanak. Dalam sanubarinya Mat Lela sedang membina sebuah ``negara impian'' dalam cita-cita perjuangan kemerdekaan. Kerana itu dia dianggap gila, dipanggil orang Mat Lela Gila. Dan dalam waktu inilah Mat Lela Gila mendapat seorang anak lelaki, yang ditinggalkan orang di rumahnya. Anak itu dinamakan Bulat. Tapi semua orang kampung memanggilnya Anak Mat Lela Gila.

Mat Lela yang dianggap gila itu dapat menjaga Mamat dengan sempurna. Membesar sebagai lelaki yang cendekiawan. Mamat mengembara setelah terpisah dengan Mat Lela. Mula-mula ke Kelantan mengikut seseorang. Mamat mengenal pengajian Islam di sini.

Waktu Mamat berada di Tanah Tinggi Cameron, dia berada di bawah jagaan Mandur Alang, seorang ketua Orang Asli. Mamat belajar dan mengenal kehidupan yang sebenar-benarnya di sini. Maknanya Mamat yang mendapat didikan agama di Kelantan, dapat mengenal ketulenan bangsanya, iaitu kebangsaan Melayu. Melalui pengajaran mandur alang, Mamat dengan menggunakan buluh perindu, menyanyi ke seluruh pelosok tanah air, dalam lagu dan melodi keroncong Sakai.

Novel Anak Mat Lela Gila ini amat indah dan agak kompleks dalam cara penyampaiannya. Secara lahiriah kita melihat pengembaraan seorang bernama Mamat, anak angkat seorang yang dianggap gila. Pertemuan Mamat dengan pondok di Kelantan dan pertemuannya dengan Mandur Alang, merupakan manifestasi gabungan pendidikan agama dengan kebangsaan Melayu.

Gabungan inilah yang menjadikan Mamat seorang yang berilmu dan bersemangat waja, untuk mengembang fahaman kebangsaan Melayu yang diterimanya daripada Mandur Alang dan lengkap sebagai tokoh kebangsaan Melayu yang sebenarnya. Perjuangan inilah yang dilukiskan oleh Pak Sako dalam novelnya Anak Mat Lela Gila.

Kedua-dua novel Pak Sako memperlihatkan betapa indah dan halusnya lukisan yang dilakukan, yang menggambarkan betapa tingginya peradaban Melayu yang terhasil di dalam bahasa Melayu. Sekali gus membuktikan wujudnya tamadun bangsa Melayu dalam membina sahsiah atau peribadi yang tinggi, yang menggambarkan ketinggian ilmu dan mempunyai daya keintelektualan yang mantap.

Melalui dua novel ini kita melihat wujudnya unsur realism magis dan pemikiran satira yang halus dan tajam. Teknik pengembaraan dalam kebanyakan novel sebelum Perang Dunia Kedua menunjukkan bagaimana akrabnya pengarang dengan alamiah.

Ekologi dan alam kosmologi Melayu ini amat akrab. Dan unsur ini seperti hujan, banjir, hutan rimba, gunung, kulit harimau putih, gadis Orang Asli, pondok agama, Mandur Alang, lagu keroncong Sakai dan termasuk Mekah, menjadi lambang atau simbol kepada mesej tertentu. Dengan menggunakan pengucapan bahasa Melayu yang mudah, Pak Sako menyampaikan betapa pentingnya dipertahankan kedaulatan raja-raja Melayu dan pentingnya perjuangan untuk mendapatkan kemerdekaan.

Selepas kemerdekaan, Pak Sako masih mencipta novel. Novelnya Budak Beca (2 jilid) dan Mata-Mata Sukarela masih mengenai perjuangan. Budak Beca untuk perjuangan menjanjikan kehidupan yang lebih baik dan Mata-Mata Sukarela mengenai perjuangan untuk memerhati setiap wakil rakyat atau menteri atau siapa saja pegawai kerajaan, adakah mereka menjalankan tugas dengan betul atau tidak.

Sebuah lagi novel penting sebelum perang, yang menggambarkan betapa tingginya peradaban Melayu dalam melukiskan perjuangan orang Melayu untuk mendapat kemerdekaan daripada pengganas Kristian Inggeris, ialah Sebelas Rejab oleh Abdul Kadir Adabi bin Ahmad.
Kalau dibandingkan dengan kedua-dua novel Pak sako di atas, novel Sebelas Rejab lebih kompleks dalam struktur penceritaannya. Realiti zaman dijadikan lambang kepada perjuangan untuk mendapatkan kebebasan atau kemerdekaan.

Novel Sebelas Rejab juga menggunakan manusia sebagai lambang sesuatu tujuan. Jalal ``orang seberang'' sebagai lambang penjajahan dan pengganas Inggeris. Jalal telah mengahwini Rafeah, isteri kawannya sendiri. Sulaiman terpaksa bercerai dengan Rafeah kerana hasutan Jalal. Jalal kemudiannya menipu dan merampas Rafeah dengan Sulaiman. Ini merupakan gambaran tanah air (Rafeah) sudah dijajah.

Mamat dihalau menggambarkan penjajah memang menekan segala pejuang tanah air Tokcik Lilin dan budak suruhannya, iaitu penyamaran dari Sulaiman dan anaknya Mamat, sebagai kebangkitan nasionalisme Melayu, berjuang untuk mendapatkan kemerdekaan.

Pemajakan tanah di kawasan Machang selama 99 tahun oleh Duff Corporation, menjadi lokasi tanah jajahan. Sebab dalam lokasi tanah pajakan inilah Jalal mengahwini Rafeah, menipu dan merampas segala harta dan tanah Rafeah dan menghalau Mamat.

Perjuangan Tokcik Lilin dan Mamat yang sudah dewasa, dilambangkan dengan permainan judi. ``Perjudian'' itu satu perjuangan yang hebat. Bukankah perjuangan melawan pengganas Kristian Inggeris yang kejam itu satu perjudian menentukan hidup atau mati?

Tokcik Lilin membuka kua, yakni tempat judi di Kuala Besut dan juga di Kampung Raja. Jalal sangat suka kepada perjudian dengan pertaruhan besar. Memang benar merampas dan menjajah negara orang itu merupakan pertaruhan besar.
Inilah yang berlaku kepada Jalal bila menguasai dua orang isterinya di dua lokasi yang berlainan. Waktu Jalal berada di rumah isterinya di Kuala Besut, Tokcik Lilin membuka kuanya di Kuala Besut. Bila Jalal berada di rumah isterinya di Kampung Raja, Tokcik Lilin membuka kuanya di Kampung Raja. Jalal ikut berjudi di kedua-dua lokasi ini.

Dengan cerdik dan tipu helah, dalam perjuangan atau ``perjudian'' ini, Tokcik Lilin menyediakan minuman ``mesra'' di tempat judi yang hebat itu. Dalam minuman itu Tokcik Lilin memasukkan sedikit ganja supaya menimbulkan ketagihan kepada Jalal. Ganja itu diperbanyakkan dalam minuman ``mesra'' itu dari semasa ke semasa. Harta dan tanah Jalal mulai tergadai atau dijual kepada Tokcik Lilin kerana perjudiannya kalah.

Dalam waktu yang sama, Mamat yang sudah dewasa, dengan tunjuk ajar Tokcik Lilin, selalu mengunjung dan berbuat baik kepada kedua-dua isteri Jalal. Untuk menambahkan kasih Jalal kepada kedua-dua isterinya, Mamat menyedia ubat pengasih.

Dalam lokasi yang berasingan, Mamat memberi ubat pengasih kepada kedua-dua isteri Jalal. ``Memasukkan ke dalam makanan atau minuman,'' kata Mamat. Kelak Jalal akan lebih kasihnya kepada kedua-dua isterinya.

Sebenarnya isi ubat pengasih itu ialah racun yang tidak ada penawarnya. Racun itu amat sedikit pada setiap kali minum atau makan, jadi tidak terasa. Tapi lama kelamaan ganja di tempat judi ``ubat pengasih'' di rumah kedua-dua isterinya, akhirnya Jalal mendapat sakit.

Sebelum itu, atas suatu kesalahan, Jalal menceraikan isteri mudanya. Tokcik Lilin tolong membawa Jalal ke tempat perubatan tradisi. Ketika nazak barulah Jalal tahu bahawa kedua-dua orang yang ``berbuat baik'' kepadanya itu adalah Sulaiman dan Mamat. Ketika Jalal tidak bermaya lagi, Tokcik Lilin atau Sulaiman berkata kepada anaknya, ``semalam ayah telah kahwin dengan isteri muda Jalal, seperti dia dulu mengahwini ibumu.'' Ketika itulah Jalal menghembuskan nafasnya yang terakhir.

Cara novel Sebelas Rejab menyampaikan rangkaian perjuangan untuk merampas kembali tanah air daripada penindasan dikemukakan dalam tanah penjajah, sangat halus dan penuh estetika. Lokasi penindasan dikemukakan dalam tanah pajakan 99 tahun kepada Duff Corporatin. Alur lahiriah menggambarkan kejahatan Jalal merampas isteri Sulaiman.

Kemudian Jalal merampas harta Rafeah dan menghalau Mamat. Alur kedua secara dalaman, yang tersirat, ``perjudian'' atau perjuangan Sulaiman/Tokcik Lilin dan Mamat untuk menebus maruah dan menebus harta benda, yakni tanah air, daripada dimiliki atau dijajah oleh Jalal. Perjuangan untuk mendapat kemerdekaan tanah air itu memang suatu perjudian hidup atau mati dan ini berlaku di seluruh dunia.

Novel Sebelas Rejab memperlihatkan keupayaan dan kepelbagai pengetahuan mengenai lokasi yang dijadikan ``perjudian'' antara Sulaiman dan Mamat dengan Jalal yang telah memporakperandakan rumah tangga mereka.

Menelusuri lokasi dan waktu tanah pajakan kerajaan Kelantan kepada Duff Corporation, yang menjadi sejarah buruk kepada Kelantan, memperlihatkan kemarahan dan kebencian orang Melayu terhadap perjanjian pajakan yang merugikan negeri Melayu itu.

Bermula dari sinilah kisah penjajahan dimulakan dan diakhiri dengan kemenangan bumiputera dalam dua lokasi yang lain. Dan ini juga menjadi isyarat bahawa nasionalis Melayu akan berjuang memerdekakan semua negeri di Tanah Melayu yang sekarang dinamakan Malaysia.

Demikianlah kita meneliti dengan ringkas bagaimana tiga buah novel sebelum Perang Dunia Kedua melukiskan dengan halus dan tajam mengenai cita-cita perjuangan untuk mendapatkan kemerdekaan. Semuanya menggunakan lambang alamiah yang kaya dengan pemikiran yang pelbagai, yang menunjukkan keupayaan penulisnya.

Mereka tidak mungkin melukiskan watak dan perjuangan secara terus terang. Mereka terpaksa menyembunyikan kemahuan dan cita-cita perjuangan untuk kemerdekaan. Tapi dalam lambang tertentu, penulis Melayu seperti Pak Sako dan Abdul Kadir Adabi, yang dibincangkan novelnya, sebagai contoh, dapat menyatakan cita-cita bangsa Melayu secara subtle, secara halus atau secara dalaman menurut susun atur ekologi atau kosmologi Melayu zaman berzaman.

Bercerita dalam tradisi kosmologi Melayu selalunya banyak bergantung kepada alamiah. Ini sudah menjadi tradisi dalam cerita lipur lara Melayu. Kebanyakan novel Melayu moden sebelum Perang Dunia Kedua, malah sampai selepas perang, tradisi kosmologi Melayu masih diteruskan.

Sehinggalah menjelang abad ke-21, barulah muncul novel Melayu moden yang dianggap karya pascamodenisme seperti Shit oleh Shahnon Ahmad atau Psiko-babo oleh Rahman Shaari.

Tindakan Hari Ini Penentu Masa Depan

“Kita harus ingat, segala tindakan yang kita lakukan pada masa ini akan mencorakkan keadaan pada masa akan datang. Ini bermakna, perkara yang kita lakukan sekarang akan menjadi asas pada bentuk dan keadaan yang akan diwarisi pada masa akan datang…”
Dr. Mahathir Mohammad, 1976.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...