MEMBANGUN DIRI, MEMBANTU INSANmemberi makna pada kehidupan

23 November 2008

Barack Obama:Antara kejutan atau perubahan?

Sejak beberapa minggu dulu hingga hari ini, masih lagi akhabar tempatan (dan saya yakin juga akhbar luar negara) tidak lekang menulis berita kemenangan bakal presiden baru AS.

Kemenangan Barack Obama sebagai bakal menduduki kerusi Presiden AS -jawatan paling berpengaruh dalam dunia hari ini sangat mengejutkan dunia. Ia menandakan samada suatu kejutan yang ditunjukkan oleh para pengundi yang hanya mahu menyatakan bahawa di tangan merekalah kuasa dunia boleh berlaku atau mereka sangat mahukan berlakunya perubahan yang baik dan menjadi lebih baik.

Yang nyata, kejutan telah berlaku kerana Obama - seorang lelaki berkulit hitam - yang tidak pernah terjadi dalam sejarah AS, kulit jenis ini menduduki Rumah Putih.

Masyarakat AS juga menyatakan bahawa mereka mahukan CHANGE, perubahan. Tentunya perubahan yang dikehendaki ialah daripada buruk kepada baik atau daripada baik kepada lebih baik dan lebih baik.

Banyak juga fakta menarik tentang kemenangan yang dicapai Obama. Beliau merupakan Presiden Pertama yang berkulit Hitam dalam sejarah negara Amerika Syarikat. Obama, 47, merupakan Presiden termuda yang diangkat sebagai orang no-1 Amerika Syarikat dan Senator yang paling pantas menjadi Presiden dengan hanya mengambil masa 4 tahun.

Obama mencatat sejarah sebagai Presiden Amerika pertama dari parti Demokrat yang berjaya memperoleh undi popular melebihi 50% sejak kali terakhir dilakukan oleh Jimmy Carter pada tahun 1976. Mampu menyamai populariti bekas Presiden John F Kennedy yang mati dibunuh dan diberi jolokan ‘John F Kennedy kulit hitam.

Menjadi senator pertama yang dipilih untuk terus menjadi Presiden selepas John F. Kennedy pada tahun 1960. Obama dari seorang peguam menjadi ahli senator dan terus menjadi Presiden AS.

Obama turut mencatat sejarah kerana menang di kawasan-kawasan yang tidak pernah mengundi calon Parti Demokrat selama 44 tahun iaitu di Indiana dan Virginia, malah di Ohio dan Florida yang kerapkali menjadi kawasan utama kemenangan Bush sebelum ini telah memihak kepada Obama. Dan, kubu MCCain di Pennsylvania juga jatuh ke tangan Obama.


CHANGE!! Teringat saya pada kebangkitan seorang anak melayu Pulau Pinang yang telah dijatuhkan melalui pengaiban laporang palsu sehingga dipenjara enam tahun sejak 1998- Anwar Ibrahim. Beliau melaungkan kalimat RE-FOR-MA-SI!!..Berjaya menarik seramai mungkin masyarakat dalam negara dan luar negara dengan kalimatnya ini.

Barangkali, boleh juga kita fikirkan bersama, apakah kalimat yang maknanya atau mengajak kita menuju kepada 'pembaharuan', 'perubahan', atau 'islah' ini ada nilainya yang tersendiri?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...