MEMBANGUN DIRI, MEMBANTU INSANmemberi makna pada kehidupan

27 November 2008

Melayu dan Bahasanya:Daulat atau Di-alat

DASAR BAHASA KEBANGSAAN

Bahasa Melayu diangkat martabatnya sebagai Bahasa Kebangsaan Persekutuan Tanah Melayu semenjak zaman kemerdekaan 1957. Menurut perkara 152 Perlembagaan Malaysia menetapkan yang bahasa Melayu akan mengambil alih bahasa Inggeris sepuluh tahun kemudian. Sewaktu zaman penjajah menjajah tanah ini, bahasa Melayu tidak diberi kedudukan penting kerana bahasa Inggeris telah dijadikan bahasa rasmi, bahasa pentadbiran, dan bahasa di pusat pengajian kecuali di dua buah pusat latihan guru iaitu Maktab Sultan Idris Tanjong Malim dan Maktab Perempuan Melayu Melaka. Bahasa Melayu hanya digunakan di sekolah aliran Melayu pada peringkat sekolah rendah sahaja.

Dalam keadaan demikian, pada waktu ditetapkan menjadi Bahasa Kebangsaan, Bahasa Melayu adalah satu bahasa yang sebelum itu telah disekat perkembangannya. Ia adalah bahasa yang dinafikan dari menjalankan fungsi kenegaraan lebih-lebih lagi fungsi ekonomi dan sosial, intelektual dan kebudayaan.

Dengan kedudukannya yang baru sebagai Bahasa Kebangsaan, Bahasa Melayu bukan sahaja menjadi bahasa rasmi negara yang sepatutnya digunakan dalam urusan pentadbiran dan pengurusan awam, tetapi dengan terlancarnya Dasar Pelajaran Kebangsaan, menjadikan ia sebagai bahasa pengantar dan alat menyampaikan ilmu dari sekolah rendah hingga ke peringkat universiti dan institusi pengajian tinggi yang lain.

PERUBAHAN DAN PERKEMBANGAN

Sejak Kemerdekaan, Bahasa Melayu telah mengalami banyak perubahan. Perbendaharan katanya berlipat ganda. Gaya penyampaiannya disesuaikan dengan peranannya yang bertambah. Sistem ejaannya diperkemaskan supaya lebih sempurna dan teratur. Pendedahannya kepada beberapa bahasa lain yang menjadi sumber pengambilan berbagai ilmu moden telah meninggalkan kesan ke atasnya.

Demikian juga, dengan bertambahnya bilangan penutur bahasa Melayu yang tidak menuturkannya sebagai bahasa ibunda, maka berlakulah resapan pengaruh bahasa ibunda penutur itu ke atas bahasa Melayu.


Badan yang dipertugaskan khas untuk merancang dan memupuk kemajuan Bahasa Melayu ialah Dewan Bahasa dan Pustaka. Sejak ia ditubuhkan dalam tahun 1956, banyak usaha telah dijalankannya. Antaranya membentuk istilah baru, menetapkan satu sistem ejaan yang kemas dan teratur, menyediakan kamus menerbitkan bahan bacaan dalam bahasa Melayu, dan secara keseluruhan, menggalakkan penggunaan Bahasa Melayu yang baik. Semua aktiviti ini ditujukan kepada memenuhi matlamat menjadikan Bahasa Melayu yang moden dan sesuai untuk tugas yang harus dipikulnya sebagai Bahasa Kebangsaan Negara yang berdaulat.

BAHASA MELAYU KINI

Marilah sama-sama kita melihat dari sudut lebih luas dan lebih jauh, serta kita sama-sama renungi nasib sebuah bahasa milik orang Melayu yang suatu ketika dulu gah dimartabatkan sebagai bahasa utama negara setelah merampas semula tanah ini daripada penjajah! Marilah sama-sama kita lihat sepuluh tahun lagi nasib bahasa yang kita gunapakai hari ini. Mari kita bertanya dalam diri beberapa soalan;
i. Apakah akan ada lagi perkataan-perkataan seperti ‘hebat’, ‘bodoh’, ‘cantik, dll. Digunakan atau telah diganti dengan ‘great’, ‘stupid’, ‘beautiful’ etc.?
ii. Apakah masih bermakna penutur yang menuturkan perkataan dari bahasa Melayu ini atau diketawakan sahaja atau dibiarkan terpinga-pinga?
iii. Apakah akan disanjung orang yang menuturkan bahasa penjajah sedang bahasa ibunda dinyahsampahkan?
iv. Apakah masih wujud bahasa Melayu sepuluh tahun akan datang??

Kita lihat hari ini, mata pelajaran utama yang sukar telah ‘dipaksa’ mengajarkan menggunakan bahasa penjajah bagi mata pelajaran Matematik dan Sains. Sesetengah ahli akademik yang saya kira neutral sokongannya turut mempertikai tindakan ini kerana kajian mereka mendapati bahasa Melayu akan pupus jika ia berlarutan.
Selain keluhan para guru, tentunya murid-murid lebih sukar memahami apatah lagi mata pelajaran ini sangat kritikal.


PEMIMPIN

Saya mengagumi ramai pemimpin. Namun, didapati ramai pemimpin Melayu lebih lancar bahasa Inggerisnya berbanding bahasa ibundanya. Amat malang jika pemimpin yang kita sama-sama depankan mereka selangkah, yang sama-sama kita julang mereka sedepa telah membantu menidakkan keupayaan bahasa ibunda kita.

Seorang pemimpin utama dari China (kalau tidak silap saya) dalam satu lawatan ke negara ini, memberi ucapan di hadapan ratusan kenamaan. Menariknya, beliau menggunakan bahasa ibundanya dan tidak menggunakan bahasa Inggeris. Sekali imbas, nampak seperti pemimpin ini tidak bijak berbahasa Inggeris.

Sewaktu di meja makan, beliau menggunakan bahasa Inggeris dengan begitu baik dan lancar sekaligus menafikan bahawa beliau 'lekeh benar' kerana tidak pandai berbahasa penjajah atau tidak berucap menggunakan bahasa Inggeris.

Begitulah beliau menyanjungi bahasa ibundanya walaupun pada majlis besar! Kita?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...