MEMBANGUN DIRI, MEMBANTU INSANmemberi makna pada kehidupan

14 August 2012

Adib semakin bijak berbicara...


Saya telah menjalankan kajian dan pemerhatian terhadap Adib - pengubat duka jiwa, penyejuk mata, penenang minda (mudah-mudahan berpanjangan). Sedikit sedutan kajian yang saya jalankan beberapa bulan dahulu daripada keseluruhan teks kajian tersebut.

... Pemerhatian ini dijalankan secara ringkas melalui pemerhatian selama tiga bulan bermula dari Mac, April, dan Mei 2012. Kajian ini melihat perkembangan seorang kanak-kanak lelaki berusia satu tahun sepuluh bulan (anak saya: Mohd Adib Hidayat). Tujuan kajian ini dijalankan untuk melihat patah-patah perkataan yang telah diperolehnya sepanjang tiga bulan tersebut. Kanak-kanak ini berketurunan Melayu dan bertutur dalam bahasa Melayu dialek Kedah sebagai bahasa ibundanya. Hasil catatan ujaran ayat-ayat dalam dialognya boleh dikategorikan ke dalam dua bahagian iaitu ayat yang difahaminya (receptive) dan ayat-ayat yang dihasilkan sendiri melalui ujaran yang dikeluarkan (productive). Kedua-dua jenis ayat tersebut dianalisis dari segi bentuk dan masalah pemahaman. Ayat-ayat (dalam bentuk sebutan) jenis pengeluaran (produktif) ialah ayat-ayat yang disebutkan oleh kanak-kanak itu dan diterima oleh orang lain. Kanak-kanak ini menggunakan bahasanya untuk memberikan nama atau menyebut benda-benda yang dilihat dalam persekitarannya. Apabila ditunjukkan gambar-gambar sesuatu, kanak-kanak ini akan menyebutnya tetapi akan diam apabila dia tidak tahu.
           
Ujaran-ujaran yang diungkapkan oleh kanak-kanak yang dikaji ini dikelompokkan dalam dua kelompok besar iaitu kelompok satu kata dan kelompok ujaran dua kata atau lebih. Bagi kelompok pertama iaitu kelompok satu kata, dikelaskan kepada lapan kelompok iaitu kenderaan, benda. anggota manusia, panggilan keluarga, makanan, pakaian, haiwan, dan menyatakan perasaan.

Kelompok Satu Kata

Kelompok Kenderaan
Ujaran
Makna
bash
bas
e-ta
kereta
oto
motosikal
karl
basikal
o-yi
lori
bang
kapal terbang & helikopter

Kelompok Anggota Manusia
Ujaran
Makna
ngan
tangan
ka-ki
kaki
u-yut
mulut
ka
muka
i-dah
lidah
a-yi
jari
gig-gi
gigi
kuk-ku
kuku
tet-tey
tetek
but
rambut

Kelompok Makanan
Ujaran
Makna
thu-thu
susu
thu-thu bena
Ribena
a-chik
nasi
a-yer
air
o-pok
keropok
let
coklat
u-wah
buah
tek
betik
ais
ais krim
ci
KFC

Kelompok Pakaian
Ujaran
Makna
a-ju
baju
u-wag
seluar
la
tuala
gang
tali pinggang
a-yin
kain
pers
lampin pakai buang (Pampers)

 Kelompok Benda
Ujaran
Makna
gan
pinggan
wan
cawan
ca
camca
du
sudu
u-ci
kerusi
ja
meja
pon
telefon
di
mandi
kok
pokok
nga
bunga
cu
pasu
mot
remoot-control
tu
pintu
kat
sikat
ci
kunci
nan
permainan
chot
kasut
us
berus
a-pi
api
ais
ais
a-ye
air
chu-chu
susu
pu
lampu
u-ku
buku
kon
Air-cond / pendingin hawa
bol
bola





























Kelompok Panggilan Keluarga
Ujaran
Makna
a-bah
abah
i-bu
ibu
tok
tok (perempuan)
wan
wan (lelaki)
nek
nenek
a-chik
pak cik
a-chu
pak su
a-dik
adik
ba-by
baby
a-bang
abang
ka-ka
kakak
ka-wan
kawan














  Kelompok Menyatakan Perasaan / Permintaan
Ujaran
Makna
nak
hendak
mau
tidak mahu
ngan
jangan
kit
sakit
tik
cantik
nyum
senyum
gi
lagi
jom
jom / mengajak
kut
takut
nek
naik
kai
pakai
kak
buka
cah
basah
nas
panas
juk
sejuk
num
minum
kan
makan
men
main
rak
berak
en-cin
kencing
bang
terbang
dap
sedap
yang
sembahyang

 Kelompok Haiwan
Ujaran
Makna
a-yam
ayam
kan
ikan
tek
itik
mbu
lembu
pass
lipas
mmut
semut
yat
ulat
bird
burung
meow
kucing

  Kelompok Dua Kata atau Lebih

Kanak-kanak ini didapati telah berupaya menggabungkan dua kata menjadi satu ayat dalam ujarannya. Ayat-ayat yang diujarkan lebih banyak menyatakan perasaan, permintaan, dan ulasan. Ayat pertama kanak-kanak ini tidak mempunyai tatabahasa, tetapi banyak menggabungkan rangkaian perkataan biasa. Sebutan yang dikeluarkan oleh kanak-kanak ini mempunyai struktur ayat yang tersendiri iaitu terdiri daripada beberapa perkataan kata dasar yang digabungkan dengan perkataan lain bagi menyatakan perasaan, permintaan, dan ulasan.

Ketika ujaran ini diungkapkan, situasi yang menggambarkan perkara berkenaan sedang berlaku. Antara ujaran yang berjaya direkodkan ialah:

Ujaran
Makna
yam dap
ayam sedap merujuk pada: ayam ini sedap
kan nas
ikan panas merujuk pada: ikan ini panas
pass kut
lipas takut merujuk pada: takut pada lipas
bird bang
burung terbang merujuk pada: burung sedang terbang
nek karl
naik basikal merujuk pada: mahu naik basikal
jom..nek karl
jom naik basikal merujuk pada: mahu naik basikal
jom kok
jom pokok merujuk pada: mahu menyiram pokok
jom uku
jom buku merujuk pada: mahu baca buku
bah yang
abah sembahyang merujuk pada: abah sedang bersembahyang
bu yang
ibu sembahyang merujuk pada: ibu sedang bersembahyang
pass kut
lipas takut merujuk pada: takut pada lipas
nak thu-thu
mahu susu merujuk pada: mahu minum susu
nak thu-thu bena
mahu Ribena merujuk pada: mahu minum Ribena
chik das
nasi pedas merujuk pada: nasi ini pedas
ju
baju merujuk pada: mahu pakai baju
kat but
sikat rambut merujuk pada: mahu sikat rambut
jom di
jom mandi merujuk pada: mahu mandi
ngan kit
tangan sakit merujuk pada: sakit tangan
nak nan
hendak main merujuk pada: mahu main permainan

Ujaran-ujaran ini diungkapkan sambil menunjukkan kemahuan, keinginan, dan perasaannya. Kanak-kanak ini akan mengungkapkan kata-kata tersebut apabila sesuatu itu berada hampir dengannya. Dalam situasi ini, kanak-kanak telah berkeupayaan untuk memberi fokus kepada pelbagai aspek dalam pelbagai situasi. Justeru, mereka telah mula berfikir tentang menjalinkan perhubungan dengan orang lain, dengan cara menghasilkan pelbagai bentuk komunikasi dengan persekitaran yang berbeza-beza.

Kanak-kanak ini telah mula memahami soalan-soalan yang ditanya. Dia mampu menjawab soalan itu dengan hanya menunjukkan gambar atau menyebut satu atau dua kata sahaja. Misalnya apabila ditunjukkan gambar lipas dan bertanya; ni gambar apa? Kanak-kanak ini akan menjawab: “pass.. kut..” (lipas..takut). Jawapannya ini menunjukkan bahawa dia menjawab dan menyatakan perasaannya melalui pengalaman lepas.

 Contoh 1:
Pengkaji          : Siapa nama Mohd. Adib?
Kanak-kanak   : aya (sambil mengangkat tangannya).

Contoh 2:
Pengkaji          : Ini gambar apa? (sambil menunjukkan gambar kereta)
Kanak-kanak   : e-ta…

Contoh 3:
Pengkaji          : Mana ibu?
Kanak-kanak   : i-bu.. i-bu.. (sambil menunjuk-nunjuk ibunya).


Contoh-contoh ini menunjukkan bahawa mereka memahami pertuturan orang lain dan mampu menjawab pertanyaan-pertanyaan yang ditujukan kepada mereka. Kanak-kanak sudah memahami pertanyaan tetapi mereka masih belum boleh bertanya menggunakan kata tanya.

Dapat disimpulkan bahawa selalunya bayi dapat memberikan tindak balas memahami sesetengah perkataan dan arahan-arahan yang dituturkan oleh orang di sekelilingnya. Dipercayai bahawa proses memahami sesuatu bahasa itu mendahului proses bertutur. Ini menjelaskan bahawa kemahiran memahami itu mendahului kemahiran bertutur. Kanak-kanak tidak akan dapat memperoleh sesuatu bahasa melainkan apabila mereka mendengar.


 Sekarang, umurnya dah 2 tahun satu bulan. Dia sudah mampu menggunakan kata bilangan sedikit dan banyak. Sudah pandai meminta tolong (Adib atuh..oyong..: Adib nak jatuh, tolong! - sewaktu memanjat pintu grill rumah). Sudah bijak memahami dan marah terhadap kata-kata halangan daripada abah atau ibunya apabila dia mahu sesuatu. Anakku... Semoga kau dirahmati Allah dan menjadi hamba Allah yang bertaqwa.

 


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...