MEMBANGUN DIRI, MEMBANTU INSANmemberi makna pada kehidupan

16 August 2008

Pesanan buat kekandaku...




Kekandaku..
Kekanda telah selamat meng-akad nikah di Masjid Universiti Darul Iman Malaysia, Terengganu (UDM), Terengganu pada kira-kira jam 11:22 pagi disaksikan oleh puluhan sahabat handai dan saudara mara. Antara yang terpenting dalam majlis tersebut, ialah adinda...kerana adinda menjadi saksi utama kes ini. siap kena fotostat kad pengenalan dan tanda tangan lagi tu..

Semoga kekanda menjadi lelaki yang setia pada isteri, suami yang soleh pada Allah, dan membentuk isteri agar menjadi isteri yang solehah..


Kekandaku;
Nasihatku kepada kanda agar mari kita sama-sama hayati kandungan khutbah nikah yang disampaikan oleh Tuan Imam Masjid UDM tadi, yang sesungguhnya aku amat menginsafi dengan nasihat yang disampaikan yang terkandung dalam hukum-hakam dan perihal berumahtangga.

Bukan sekadar ingin berkahwin kerana nafsu dan suka-suka semata-mata, tetapi lebih besar daripada itu, ia merupakan tuntutan agama sehingga Nabi SAW sendiri pernah bersabda kira-kira bererti "barangsiapa yang tidak bernikah, bukanlah daripada golonganku..." dan harus ingat bahawa tanggungjawab sebagai suami adalah besar khususnya ke atas isterinya tanpa melupai kaum keluarganya khususnya ibu bapa. Kadang-kadang terfikir juga, layakkah adinda memimpin isteri seperti yang dibacakan Tuan Imam tadi? Besar tanggungjawabnya...hmmm

Kekanda;

Ingatan agar tidak melupai keluarga dan harapan agar tidak renggang hubungan kita sekeluarga walaupun telah berumahtangga dan sesungguhnya kanda telah menerima untuk menggalas sebuah tanggungjawab yang besar iaitu terhadap, diri, isteri, keluarga, masyarakat dan lebih-lebih lagi pada agama.

Sekian.

Salam hormat;

Adindamu
16 Ogos 2008

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...