MEMBANGUN DIRI, MEMBANTU INSANmemberi makna pada kehidupan

30 July 2008

rum@h dan impi@n

Tentunya setiap orang atau pasangan inginkan rumah sendiri bagi meneruskan kehidupan kemudian hari. Katanya mahu berdikari sendiri.

Saya melihat kebanyakan pasangan yang telah mendirikan rumah tangga, seperti menjadi kewajipan berpindah dari rumah orang tua mereka. Alasannya mahu berdikari.

Tentunya banyak yang tersirat daripada pengertian berdikari itu. Antara lain keserasian antara 'orang baru' dengan mertua.

Rumah!

Sahabat saya, Kamil (pak sheikh), katanya telah membeli sebuah rumah di Kampar. Taman Sejahtera Indah, Mambang Diawan. Dengan berbekalkan perasaan standard ketika ditanya - sangat bersyukur dapat beli rumah, ada harta sendiri, walaupun kecil.

Pada saya, rumah sebagai satu aset masa depan. Tak beli sekarang rugi. Kalau beli, ada plak yang kata lebih baik buat sendiri - puas hati. Apapun, tak rugi beli sekarang. Kita belum tahu harga rumah pada masa depan.

Harga sekampit simen sebelum ini RM 9 ke RM 10 shj. Tapi sekarang dah hampir RM 20 sekampit. Kalau harga simen setinggi itu, sudah tentu harga rumah lebih melambung!!

Kita belum pernah dengar lagi harga rumah jatuh jika lokasi kena. Sebagai contoh, di Gurun, rumah pada 20 tahun lalu sekitar RM 30 ribu, sekarang jika dijual sudah cecah RM 70 ribu.

Tetapi, kawasan baru membangun seperti Kulim, harga rumah tidak terlalu tinggi sekarang walaupun rumah baru. Memandangkan rumah baru dibina terlalu banyak, taman-taman baru dibuka terlampau cepat, kawasan bukit dan hutanm ditebang untuk dibuka kawasan perumahan baru, menyebabkan harga rumah tidak berapa tinggi.

Dikhabarkan seorang rakan dari Kulim, harga rumah sewa sekitar RM 250 bersaiz 3 bilik. Murah! Rumah baru pun masih banyak belum dibeli. Sedangkan rumah yang telah dibeli pun hendak dijual.

Di Kulim, kawasan sedang membangun. Ada Politeknik, ada hospital, ada kawasan perindustrian, ada kawasan membeli belah yang besar. Sempadan dengan Taiping. Pada saya, lebih maju dari Taiping. Namun, disebabkan bilangan rumah yang terlalu cepat naik, dan bilangan penduduk yang belum memenuhi kawasan di sini, menyebabkan rumah-rumah tersadai menunggu pembeli.

Apapun, TAHNIAH buat sahabatku Kamil Pauzi Mahfudz kerana telah berjaya memiliki rumah pada usia semuda 25 tahun!!
-moleklah, pada usia 24 tahun, dia dah bertangga!..

...to be continue...
*ade kelas..

1 comment:

Akram_imah said...

syoknyer ada rumah sdr muda2.. hehe..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...