MEMBANGUN DIRI, MEMBANTU INSANmemberi makna pada kehidupan

28 August 2008

Kelapa tua yang sarat santan...

Selepas selesai majlis konvokesyen my sis, aku n family ke Seremban, Negori Sembilan.

Aku tak lagi berhajat membicarakan soal pembangunan, masyarakat, atau yang berkaitan negeri ini kerana tak berkesempatan meneliti lebih dalam, tetapi aku berminat berkongsi hal dengan para pembaca tentang seorang lelaki berumur 61 tahun yang sarat pengalaman.

Aku jarang menyertai perbualan apabila my bapak berbual, hanya sekadar menjadi pendengar setia. Tapi pada malam itu aku sangat berminat dan kagum dengan gaya dan cara penyampaian lelaki ini yang sudah 5 tahun berpencen. Jawatan terakhirnya seorang pengetua sekolah menengah agama di negeri ini. Beliau berbicara atas fakta, tidak lewah, masih atas landasan, dan bijak menyusun kata. Sambil selang selinya dengan sedikit jenaka dan batuk-batuk kecil.

Aku rumuskan dua perkara perbincangan pada malam berkenaan;

pertama; tentang kesihatan - peri pentingnya menjaga kesihatan diri melalui amalan pemakanan, pengambilan ubat-ubatan, dan aktiviti harian. Beliau mengingatkan supaya paling utama menjaga buah pinggang.
Selain itu, beliau melontarkan sesuatu yang lain dari pandanganku tentang hospital. Katanya, hospital kerajaan lebih baik dari hospital swasta. Tertanya-tanya aku. Lalu dia jelaskan berdasarkan pengalamannya. Aku rumuskan, hospital kerajaan mementingkan pemulihan kesihatan para pesakit agar pulih dari semasa ke semasa sedangkan hospital swasta pula lebih mementingkan kesegeraan dalam penyembuhan secara drastik. Hospital kerajaan tentunya menggunakan dos yang rendah berbanding hospital swasta menggunakan dos yang terbaik agar penyakit pesakit SEGERA sembuh. Ini bahaya buat jangka masa panjang.

kedua; tentang politik tanah air. Pengalamannya dalam beberapa persatuan, pertubuhan, dan orang-orang penting yang kini menjadi orang utama politik negara.

Kedua-dua tajuk ini sangat aku gemari. Sebab itu, aku juga menjadi 'panel' pada perbincangan tersebut selain my bapak dan dia.

Kami pulang, mereka sefamili menghantar hingga ke pintu pagar dan hingga hilang dari pandangan masing-masing.


Terima Kasih Pak Marzuki. Saya kagumi Tuan!!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...